4 idejas vienkāršām, ātrām un veselīgām vakariņām no Natasha Corrett, Honestly Healthy

Labs nāk ar gaidīšanu – šoreiz tas ir stāsts par manu uzticamo wellness buddy Gunu Bīlandi, kura savā aizņemtajā uztura speciālistes un uzņēmējas ikdienā beidzot rada iespēju uzrakstīt par Londonas festivālā Fare Healthy dzirdēto un redzēto. Savos iespaidos no festivāla šoreiz esmu dalījusies vien Instagram kontā, taču Guna ir uzrakstījusi par tikšanos ar Honestly Healthy Food radītāju un vairāku recepšu grāmatu autori Natasha Corrett un viņas ieteikumiem veselīga dzīvesveida entuziastiem. Tātad par visu plašāk šoreiz stāsta Guna. 

Pāris reizes gadā ar Līgu dodamies iedvesmas un izlūkbraucienos uz Londonu, kur apmeklējam dažādus ar veselīgu dzīvesveidu saistītus pasākumus. Šogad mūsu jau iecienītais festivāls Fare Healthy patīkami pārsteidza ar savu vērienu, plašo zīmolu, produktu un saturisko piedāvājumu. Interesants fakts – pasākums norisinājās izbijuša alus brūža telpās, kas tam piešķīra īpašu šarmu.

Rītu sākām ar kārtīgu izstaipīšanos jogā pie Annie Clarke no Mind Body Bowl, un līdz pat pēcpusdienai apmeklējām dažādas mūs interesējošas lekcijas, diskusijas un nodarbības.

Man viena no tām bija Honestly Healthy Food dibinātājas Natasha Corrett uzstāšanās ar nosaukumu Ready Steady Cook Off, kuras laikā Nataša klātesošajiem parādīja, kā ātri un vienkārši pagatavot  veselīgu vakariņu maltīti. (Šīs četras vienkāršās receptes atradīsi nedaudz zemāk!).

Nataša atzīst, ka ikdienas rutīnā ēst veselīgi visbiežāk traucē tieši veselīgu maltīšu pieejamība, tāpēc nodarbībā daudz runāja par sagatavošanās darbiem, kas ik nedēļu savlaicīgi jāpaveic, lai atvieglotu ikdienas maltīšu gatavošanu. Nataša atklāja, ka parasti svētdienas velta tam, lai sagatavotos nākamajai nedēļai – tiek pagatavoti krāsnī cepti dārzeņi, izvārīti brūnie rīsi un paveikti citi priekšdarbi. Tas viss tiek uzglabāts ledusskapī.

Vakarā, atnākot mājās, tiek sablendēti, piemēram, krāsnī cepti saldie kartupeļi, saldā paprika un olīveļļa iegūstot gardu biezeni, bet nākamajā dienā tiem pašiem dārzeņiem pievieno tikai bietes un iegūst biezzupu, ko atliek vien uzsildīt. Vēl dienu vēlāk, pievienojot spinātus un garšvielas, vakariņās var baudīt gardu mērci pie salātiem. Viss vienkārši, ērti un galvenais – veselīgi un garšīgi.

Baudi dzīvi, bet turies saprātīgos rāmjos

Natašas un viņas dzīvesbiedra pamatbizness ir veselīgu maltīšu piegādes serviss. Honestly Healthy Food aizsākās pirms 8 gadiem ar ēdienu piegādi uz birojiem, tomēr pirmsākumi meklējami Natašas pašas veselības problēmās. Cik pārsteidzoši, vai ne? Uztura speciālisti ieteica Natašai konkrētas uztura vadlīnijas, no kurām galvenā bija ievērot veselīga uztura proporciju attiecībā 80:20. Laika gaitā Nataša atklāja, ka “gribasspēks ilgtermiņā ir garlaicīgs un nepastāvīgs”. Viņa vēlējās baudīt dzīvi, tomēr joprojām turēties saprātīgos veselīga uztura rāmjos, tāpēc 80:20 vietā deva sev atkāpi un nodefinēja 70:30 likumu, lai padarītu dzīvi vienkāršāku un baudāmāku, bet joprojām rūpētos par veselību. Tā vietā, lai strikti sevi ierobežotu, daudz labāk būs ēst daudzveidīgi, atļaujoties arī kādas atkāpes, taču pie nosacījuma, ka tas notiek samērīgos daudzumos.

Grūtniecība un veselīgs uzturs

Neviens nav radījis un nekad neizdomās to dzīvesveidu un ideālo uztura veidu, kas derētu pilnīgi visiem. Tas ir jāatklāj katram pašam. Nav vienas pareizās receptes, kā dzīvot un ēst veselīgi. Cilvēki ir dažādi, mainās apstākļi, mainās aktualitātes un mums ir jāmainās tam visam līdzi, tostarp uztura jomā.

Tomēr viena lieta, kas vienmēr ir veselīga uztura pamatu pamats, ir dārzeņi. Klausītāji auditorijā, protams, interesējās, kā dārzeņus iemānīt bērniem, jo Nataša šobrīd gaida savu pirmdzimto. Viņas ieteikums pavisam vienkāršs – nomaskēt maltītē pēc iespējas vairāk dārzeņu, lai bērni pie to garšas būtu pieraduši jau kopš agrām dienām.

Sarunas laikā Nataša atzina, ka pirmās 14 grūtniecības nedēļas tomēr izjutusi toksikozi un pārtikusi burtiski tikai no rīsu galetēm un banāniem, kā arī zaļajiem smūtijiem, lai nodrošinātos ar folskābi. Patreiz viņa ēd kā parasti, bet, iestājoties grūtniecībai, ir mainījušas garšas un smaržas sajūtas, piemēram, šobrīd viņa nevar ciest citkārt ik mīļās olas. Lai uzņemtu papildu olbaltumvielas un taukskābes, grūtniecības laikā Nataša reizi nedēļā ēd zivi, taču gaļas viņas uzturā nav jau vairāk nekā astoņus gadus. Minētais 70:30 uztura balansa modelis paredz, ka reizi nedēļā tiek ēsta gaļa vai zivis.

4 vienkārši un ātri pagatavojami vakariņu ēdieni

Ļaujoties improvizācijai, mūsu acu priekšā 30 minūšu laikā Nataša no festivāla organizatoru sarūpētajiem produktiem pagatavoja četrus ēdienus vakara maltītei:

Marinēts kolrābis

Kolrābi nomizo, uz giljotīnas tipa rīves sarīvē maksimāli plānās šķēlēs un iemarinē sezama eļļā, kam pievienoti smalki sakapāti pētersīļi un rīvēta citrona miziņa.

Biešu biezenis

Sablendē vārītas bietes, olīveļļu, nedaudz harisas mērces,  kumīnu, kripatiņu sāls. Pansiedzot, pievieno pāris ēdamkarotes vārītu brūno rīsu. (Lai bietes izvārītos pēc iespējas ātrāk, tās nomizo un sagriež mazos kubiciņos).

Cepts savojas kāposts

Uz pannas olīveļļā apcep pāris daiviņas sasmalcināta ķiploka un pievieno nedaudz tamari mērces, smalki sagrieztu savojas kāpostu. Visu viegli apcep.

Cepts halumi siers

Apcep uz pannas pavisam nelielā eļļas daudzumā, kumīna, fenheļa un dažādu sēkliņu maisījumā.

Visus četrus ēdamos Nataša izkārtoja uz liela vakariņus šķīvja un, patiesi, bija pagājušas tikai 28 minūtes kopš viņa sāka gatavot!

Eko – bez drāmas!

Runājot par pārtikas produktiem, Nataša atzina, ka to izcelsme vienmēr ir svarīgs aspekts, kas noteikti būtu jāizvērtē, tomēr pati iesaka netaisīt drāmu, ja nav iespējas tikt pie ekoloģiskās produkcijas. Tā vietā būtu prātīgi izvēlēties vietējos, sezonālos produktus tieši no zemniekiem. Daudzi no viņiem ražo bio kvalitātes cienīgus produktus, bet, lai saņemtu sertifikātu, nepieciešams daudz laika un pacietības, turklāt process ir gana piņķerīgs. Īsāk sakot, ir daudzi zemnieki, kas ražo bio/eko produkciju, bet tā vēl nav šādi marķēta. Stāsts, kas noteikti rezonēs arī mūsu Latvijas zaļajiem zemniekiem, kuri iziet ilgo un sarežģīto bioloģiskās lauksaimniecības sertifikācijas ceļu.


Teksts: Guna Bīlande, dabiskās veselības centrs ReCure 
Bildes no personīgā arhīva

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *