7 uztura speciālistes ieteikumi gavēņa laikā

Lai gan ārā šobrīd valda īsts ziemas spelgonis, ar katru saules staru gribas ticēt, ka pavasaris vairs nav aiz kalniem. Dienas kļūst ne tikai gaišākas, bet arī garākas, un katra šūna uzgavilē, sajūtot saules siltos pieskārienus. Pavasara tuvošanās nudien atmodina mūsos vieglumu un gaisīgumu, taču tas ne vienmēr saskan ar fizisko pašsajūtu. Nereti nākas atskārst, ka ziemas mēneši ir darījuši savu un derētu nedaudz restartēties – pārskatīt dzīvesveida paradumus un, iespējams, ievērot gavēni. Sertificēta uztura speciāliste Guna Bīlande no dabiskās veselības centra ReCure ir sagatavojusi dažus ieteikumus veiksmīgai gavēņa jeb atslodzes ievērošanai.

Guna atzīst, ka viņai patīk pēdējo gadu laikā novērotā tendence, ka gavēnis vairs nav tikai reliģisks pasākums, bet drīzāk apzināts process, lai sakārtotu savu ikdienu un ēšanas paradumus. Gavēnis šobrīd tiek attiecināts ne tikai uzturu, bet arī citiem dzīves aspektiem. Kāds uz noteiktu laika periodu atsakās no saldumiem, cukura vai kafijas. Cits – no pārmērīgas sociālo tīklu lietošanas. Vēl kāds ievieš regulāras ikvakara pastaigas vai sakombinē visu iepriekšminēto. Kādu gavēni izvēlēties, lai paliek katra paša ziņā, bet šoreiz septiņi Gunas Bīlandes ieteikumi tiem, kuri gavēņa laikā vēlas piedomāt pie veselīgāka uztura.

  • Ūdens, ūdens un vēlreiz ūdens. Tam priekšroka dodama vienmēr, bet aukstajā laikā var dzert arī zāļu tēju vai silto ingvera un citrona dzērienu. Dienā ieteicams izdzert apmēram pusotru litru ūdens.
  • 2 – 3 regulāras maltītes dienā aptuveni vienā un tajā pašā laikā, nevis impulsīva knakstīšanās visas dienas garumā. Organisms ir kā mazs bērns – ja lietas notiek pēc ierastā grafika, viss strādā lieliski, ja nav kārtības – niķojas.
  • Nē vienveidībai! Parūpējies, lai ik dienu šķīvī valda cita “bilde”. Katrā maltītē iekļauj augļus vai ogas (der arī saldētās) un, protams, dārzeņus. Daudzveidība palīdz nodrošināt organismu ar visām nepieciešamajām uzturvielām, makro- un mikroelementiem, kā arī vitamīniem. Lai uzņemtu plašu antioksidantu un vitamīnu klāstu, uzturā jāiekļauj pēc iespējas vairāk dažādu krāsainu un košu produktu.
  • Izpēti produktu etiķetes. Veikalā pievērs papildu uzmanību tam, cik daudz E vielu, sāls un cukura ir ierastajos produktos. Iespējams, produkti, kuros ir vairāk par vienu līdz divām E vielām vai kaudze pievienotā cukura (5 grami = 1 tējkarote) lai paliek plauktos. Gavēņa apņemšanās var būt arī gatavot ēdienu mājās – nereti daudz garšīgāk un veselīgāk.
  • Izvēlies tīru un svaigu uzturu. Gavēņa laikā iekļauj ēdienkartē pēc iespējas vairāk svaigus, veselīgus, nogatavojušos un dabiski audzētus produktus. Atceries, ka ar savu izvēli, tu balso par kādu no industrijām. Pamēģini nelietot produktus, kas satur ĢMO. rafinētas eļļas, margarīnu un citus tamlīdzīgus produktus. Produkti, kuru marķējumā ir atzīme “ar pazeminātu tauku saturu”, “ar samazinātu cukura daudzumu”, norāda uz to, ka būs izmantotas kādas no E vielām.
  • Ievēro galda kultūru. Dažkārt liels izaicinājums ir mierīgi apsēsties pie galda un notiesāt maltīti bez liekiem traucēkļiem. Tikai tad, kad patiešām apzināti pievēršamie tam, cik daudz un ko apēdam, varam labāk saprast, vai mums tieši to un tieši tik lielā apjomā būtu jāēd. Maltītes laikā labāk socializēties ar ģimeni, kolēģiem un draugiem nevis paralēli čatot telefonā, rakstīt darba e-pastus, lasīt ziņas vai skatīties TV. Netraucēta pievēršanās ēdienam un kompanjoniem padarīs maltīti ne tikai patīkamāku, bet arī daudz apzinātāku.
  • Apstājies pirms pārēdies. Ideālā gadījumā kuņģis būtu jāpiepilda par 50-80%, lai atstātu vietu arī gremošanas procesam. Kā to noteikt? Kad jūti, ka varētu apēst vēl vienu porciju vai vēl vienu augli desertā, būs īstais mirklis apstāties un pateikt – nu ir gana.

Bilde: Liāna Brūvere, Kosh’umm

2 Komentāri on 7 uztura speciālistes ieteikumi gavēņa laikā

  1. Ieva
    26/02/2018 at 21:27 (10 mēneši atpakaļ)

    Paldies par vienkāršajiem, bet vērtīgajiem. Noteikti noderēs ne tikai gavēņa laikā :)

    Atbildēt

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *