Alkohols un muskuļi nav draugi jeb neroc bedri saviem sportiskajiem panākumiem

Fitnesa pasaules apgūšana nenotiek bez pārsteigumiem un jauniem atklājumiem. Tā pirms pāris nedēļām DCH izaicinājuma ietvaros sāku savam trenerim Ralfam Upmanim ik vakaru sūtīt atskaites par dienas laikā apēsto un izdzerto, lai izvērtētu manus ēšanas paradumus un to atbilstību slodzei, kā arī nospraustajam mērķim. Un kādu vakaru Ralfs man atbildēja, ka viss jau būtu labi, tikai vajadzētu ierobežot ēšanu pēc septiņiem un atteikties no… alkohola. Pie vainas bija trīs mazie beļģu ķiršu alutiņi, kurus tiku baudījusi pie vakariņām, šķiet, trīs pavasarīgi saulainus vakarus no vietas. Tā kā alkoholu lietoju salīdzinoši reti, šis bija man neraksturīgs “izklupiens”, tomēr tas pamudināja izzināt, kā tieši alkohola lietošana ietekmē sportisko formu. Kopā ar Ralfu Upmani radām vairākas atbildes.

alkohols_un_sports_02

Alkohols un muskuļu masa

Lietojot alkoholu, samazinās testesterona izstrāde, taču šis vīrišķais hormons, kā zināms, atbild par muskuļu masas augšanu. Organisms alkoholu uztver kā indi un lielāko daļu resursu novirza atindēšanai nevis procesiem, kas vērsti uz muskuļu masas palielināšanos.

Alkohols un glikogēna sintēze

Muskuļos esošais glikogēns ir muskuļu enerģijas avots. Diemžēl alkohola pārstrāde ņems virsroku pār glikogēna sintēzi, pazeminot glikogēna līmeni. Lietojot alkoholu pēc treniņa, treniņš būs bijis veltīgs, jo muskuļu apjoms nepalielināsies, bet, dzerot dienu pirms treniņa, organismam būs mazākas enerģijas rezerves un ātrāk iestāsies nogurums. Loģiski, ka te nav ko gaidīt lielāku izturību un rezultātu uzlabošanos.

alkohols_un_sports_03

Alkohols un dehidratācija

Alkohols ir diurētisks – pastiprina urīna veidošanos un izdalīšanos. Ja zaudētais šķidrums netiek kompensēts, dzerot ūdeni vai citu bezalkoholisku dzērienu, kas nesatur kofeīnu, dabiskais ūdens līdzsvars tiek izjaukts.

Tā kā ūdens piedalās glikogēna uzkrāšanās procesā muskuļos, tad atūdeņošanās uz organismu iedarbojas graujoši – rada nogurumu un nespēku, kā arī izraisa lielāku apetīti (ardievu, diēta!).

Alkohols un kardio slodze

Ja spēka un izturības rezerves, kā arī diēta neuztrauc, ir vērts tomēr padomāt vēlreiz, jo alkohols ietekmē arī aerobās aktivitātes un mūsu veiktspēju. Alkohola lietošana paaugstina asinspiedienu un paātrina sirdsdarbību. Tā kā kardio slodzes laikā sirds jau tāpat sitas straujāk, alkohola papildus radītais stress vēl vairāk paātrinās sirdsdarbību un fiziskās aktivitātes veikt būs grūtāk nekā tam vajadzētu būt. Tātad visi tie stāsti par to, ka sports palīdz cīnīties pret paģirām vai mazina iepriekšējā vakarā izdzertā alkohola nejauko ietekmi uz organismu, beigu beigās ir muļķības un pašapmāns.

Alkohols un aptaukošanās

Un visbeidzot, runājot par alkoholu, nevar nepieminēt arī kalorijas. Un tās, lietojot grādīgos dzērinus, sakrājas ļoti žiperīgi. Tā, piemēram, septiņas kalorijas uz vienu alkohola gramu pēc trim vai četriem dzērieniem jau līdzinās laba izmēra ēdiena porcijai. Ja vien kalorijas netiek ietaupītas uz ēdiena rēķina (kas notiek reti, jo parasti alkohols mudina mieloties ar tādām kalorijām bagātām uzkodām kā pica, rieksti, čipši u.tml.), tauki dabū savu. Vērts paturēt prātā arī to, ka jaunībā ir labāka vielmaiņa un organisms ātrāk atbrīvojas no alkohola radītajiem toksīniem. Jo vecāki paliekam, jo lielāku stresu tas rada organismam.

alkohols_un_sports_04

Kā redzams, alkohols viennozīmīgi nav muskuļu labākais draugs, taču pilnībā atteikties no tā lietošanas spēj vien retais. Intensīvāku treniņu periodos un gatavojoties svarīgām sportiskajām sacīkstēm, viens vai divi pa retam baudīti dzērieni būtisku skādi, protams, nenodarīs, taču jāatceras paralēli alkohola lietošanai dzert daudz ūdens un mazliet sirsnīgāk ēst dārzeņus (lai uzņemtu vairāk uzturvielu, bet mazāk kaloriju), kā arī jāvelta vairāk laika miegam. Ja lietots daudz alkohola, pirms intensīvu treniņu atsākšanas ieteicams ieturēt vairāku dienu pauzi.

VAI TU ZINĀJI, KA…

  • Sievietēm, kuras nedēļā izdzer trīs alkohola vienības, pastāv augstāks risks saslimt ar krūts vēzi nekā atturībniecēm.
  • Atlēti, kuri lieto alkoholu vismaz vienu reizi nedēļā, vairāk nekā divas reizes biežāk pakļauti riskam satraumēties nekā atturībnieki. Zinātnieki to daļēji “noraksta” uz tā saucamo paģiru efektu, kas sportisko veiktspēju pazemina par 11 procentiem.

Bildes: Google

6 Komentāri on Alkohols un muskuļi nav draugi jeb neroc bedri saviem sportiskajiem panākumiem

  1. Gatis
    11/05/2015 at 22:41 (4 gadi atpakaļ)

    Kur tad atsaucītes? Bez atsaucēm arī izkāpšana ar kreiso kāju no gultas un pārāk cieši sapīta bize ietekmēs fizisko kondīciju…

    Atbildēt
    • Līga | happy whispers
      12/05/2015 at 09:13 (4 gadi atpakaļ)

      Tev ir šaubas par to, ka alkohols savā būtībā tomēr iedarbojas neveselīgi? :)

      Atbildēt
  2. marcus
    12/05/2015 at 09:02 (4 gadi atpakaļ)

    ļoti interesanti, tas nozīmē, ka pirms treniņiem laikam vairs nedzeršu.

    Atbildēt
  3. gatons
    12/05/2015 at 09:25 (4 gadi atpakaļ)

    Un kā tad ar veģetatīvās nervu sistēmas “nomierināšanu” ar sarkanvīna glāzes vai alus pudelītes palīdzību. Reizēm labāk pēc intensīva treniņa izdzert pudeli alus un labi izgulēties, tā nodrošinot normālu organisma atjaunošanās procesu nekā visu nakti nomocīties pusmiegā un no rīta pamosties ar svinu galvā.

    Atbildēt
    • Līga | happy whispers
      12/05/2015 at 09:32 (4 gadi atpakaļ)

      Jautājums, kāpēc Tev pēc laba treniņa nenāk miegs un nepieciešams alus, lai labāk iemigtu? :) Miega veicināšana ar alkoholu ilgtermiņā viennozīmīgi nav uzskatāma par veselīgu ieradumu, turklāt ir pierādīts, ka lielākas alkohola devas nekā Tevis minētais viens dzēriens, kā arī tolerances izveidošanās, ja to dara iltermiņā, patiesībā rada miega traucējumus. Turklāt organisms jebkuru alkoholu uztver kā indi un vispirms strādās pie attīrīšanas nevis metīsies atjaunošanās procesos. Ir, ko padomāt.

      Atbildēt
  4. Silvija
    15/12/2015 at 18:15 (3 gadi atpakaļ)

    Alhohols ir inde,kas rada atkaribu!

    Atbildēt

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *