Mainām neveselīgās uzkodas pret veselīgākām!

Nav nekāds noslēpums, ka entuziasms mainīt ēšanas paradumus mēdz būt pārejošs, un arī es to esmu piedzīvojusi ne reizi vien. Tu saņemies, kādu laiku ēd ļoti pareizi un labi, līdz nemanot ikdienas ēdienkartē atkal ielavās nebūt ne tie veselīgākie produkti. Daudzkārt esmu pārliecinājusies, ka ieviest pakāpeniskas korekcijas ikdienas ēdienkartē strādā labāk nekā tūlītēja visu neveselīgo produktu izslēgšana. Lai ēšana joprojām sagādātu baudu,  jaunus, veselīgus produktus uzturā jāiekļauj pakāpeniski, nevis jākoncentrējas tikai uz atteikšanos no nevēlamā. 

Veseligaka_izvele_01

Veselīgas uzkodas ne tikai mazina izsalkumu starp ēdienreizēm, bet arī satur vērtīgas uzturvielas, stiprina imunitāti, sniedz enerģiju un uzlabo noskaņojumu. Neveselīgi našķi turpretī lielākoties satur daudz cukura, taukvielu, pārtikas piedevu un krāsvielu, kas organismam nekādu labumu nedod. Veselīga dzīvesveida kustības Tavs lielais izaicinājums ietvaros iesaku piecas veselīgas un garšīgas uzkodu alternatīvas.

Saldinātās brokastu pārslas aizstāj ar pilngraudu putrām

Lai gan brokastu pārslas ir ērts un ātrs veids, kā pabrokastot, produkta sastāvs uz iepakojuma liecina, ka tās satur daudz cukura vai citu saldinātāju, ko neatsver pievienotie vitamīni un minerālvielas. Veselīga un sātīga brokastu alternatīva ir ātri vārāmās pilngraudu putras, nesaldināts musli brokastu maisījums vai paša gatavota granola no riekstiem, auzu pārslām, dažādām sēklām, žāvētiem augļiem un tamlīdzīgi.

Smalkmaizīšu vietā – riekstu un sēklu batoniņi

Dažādi miltu izstrādājumi, smalkmaizītes un kūkas satur rafinēto cukuru un baltos miltus, tajās nav šķiedrvielu, proteīnu, vitamīnu un minerālvielu – tikai tukšas kalorijas. Ja tomēr kārojas ko saldu, labāk izvēlēties, piemēram, žāvētus augļus, kas ir bagāti ar antioksidantiem un minerālvielām. Garda alternatīva būs arī graudu vai sēklu batoniņi, kuriem nav pievienots cukurs, bet saldināšanai izmantoti, piemēram, žāvētie augļi vai medus. Sviesta klātu baltmaizi aizstāj ar galeti Baltmaize satur galvenokārt cieti jeb ogļhidrātus, kas viegli uzsūcas organismā un ilgtermiņā var veicināt aptaukošanos. Veselīgu alternatīvu ir gana daudz – var izvēlēties, piemēram, rīsu, kukurūzas vai griķu galetes, savukārt sviesta vietā uz galetes likt avokado vai humusu, kas nodrošinās organismu ar labajām taukvielām.

Kartupeļu čipsu vietā – kaltētu dārzeņu čipsi

Kartupeļu čipsi augstā temperatūra tiek cepti eļļā, bet paši kartupeļi šāda veida apstrādes procesā zaudē uzturvērtību un rezultātā tiek uzņemtas tukšas, nevērtīgas kalorijas, kā arī daudz sāls. Šobrīd savu uzvaras gājienu svin dārzeņu čipsi, kas gatavoti no kāpostiem, bietēm, paprikas, burkāniem un citiem kaltētiem dārzeņiem, un to sastāvs ir dabisks un vērtīgs. Šīs uzkodas gatavo, žāvējot dārzeņus zemā temperatūrā, tādējādi maksimāli saglabājot produktos esošos vitamīnus, minerālvielas, enzīmus u.c.

Piena šokolādi aizstāj ar datelēm

Šokolādes tāfelītēs ir daudz kaloriju, rafinētā cukura un piesātināto taukskābju, turklāt nereti kakao sviests aizstāts ar augu eļļu, piemēram, palmu eļļu vai citiem zemas kvalitātes augu taukiem vai eļļām. Piena šokolādi var aizstāt ar tumšo šokolādi, kas satur vismaz 70% kakao – tajā atšķirībā no batoniņiem ir augsts kakao saturs, kas satur bioloģiski aktīvo flavanoīdu, kas ir svarīgs normālas sirdsdarbības veicināšanai. Ja kārojas saldas garšas, laba alternatīva šokolādei būs pāris žāvētas dateles vai vīğes.

Vēl līdz pat 26. februārim veselīga dzīvesveida kustības Tavs lielais izaicinājums ietvaros ikvienam ir iespēja iesūtīt savus ar veselīgu dzīvesveidu un uzturu saistītos jautājumus. Papildu informācija par izaicinājumiem arī http://www.veselibastests.lv.

 


Paldies par konsultāciju materiāla tapšanā sertificētai uztura speciālistei Gunai Bīlandei no dabiskās veselības centra ReCure.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *