Ieskats manā pieliekamajā jeb ko ēdam ikdienā

Šobrīd lielākā daļa manas ikdienas paiet Rīgā, jo nesen pārcēlos uz savu galvaspilsētas štābiņu. Tā kā vietas dzīvoklītī ir ļoti maz, līdzi neņēmu neko lieku, un tas attiecas arī uz pārtikas produktiem. Tiesa, pāris nedēļu laikā virtuves plauktos un ledusskapī pamazām sakrājušies bāzes produkti, bez kuriem acīmredzot neprotu un negribu iztikt. Nolēmu, ka padalīšos, kas ir mans “iztikas minimums” šobrīd, lai gatavotu un ēstu Happy Whispers gaumē.

Brokastis

Es nevaru iztikt bez brokastīm. Vispirms izdzeru krūzi kafijas ar augu pienu (jā, kādreiz dienu sāku ar zaļo kokteili, bet šobrīd mans pirmais dzēriens tomēr ir kafija…). Ja lēnai brokastošanai laika nav, nesaldinātas kukurūzas brokastu pārslas vai granolu pārleju ar augu pienu un gatavs. Citreiz brokastis sarūpēju jau iepriekšējā vakarā, aplejot auzu pārslas, zaļos/bio griķus vai čia sēklas ar augu pienu, kārtīgi samaisot un atstājot uz nakti ledusskapī uzbriest. No rīta atliek tikai pievienot piedevas, kas patreiz nozīmē karoti ievārījuma, saldētas ogas vai kļavu sīrupu. Sāļajā versijā – ķirbju vai saulespuķu sēkliņas. Ja laika ir vairāk, uzvāru siltu putru vai pagatavoju smūtiju: gatavs banāns vai avokado, spināti, saldētas ogas un divi superfūdu maisījumi no Biotēkadzeltenais un zaļais.

  • Kafija
  • Augu piens
  • Brokastu pārslas vai granola
  • Auzu pārslas
  • Griķi
  • Čia sēklas
  • Saulespuķu sēklas
  • Ķirbju sēklas
  • Žāvētas aprikozes un plūmes
  • Rieksti
  • Kļavu sīrups 
  • Superfūdu pulveri smūtijiem
  • Saldētas ogas
  • Banāni
  • Avokado
  • Spināti 
  •  

    Pusdienas

    Pusdienas bieži sanāk paēst kaut kur pilsētā, vai arī pasūtu ēdienu ar piegādi uz darbu vai mājām, izmantojot mobilo lietotni Wolt. (Starp citu, ar kodu HAPPYFOOD saņemsi 6 eiro atlaidi savam pirmajam pirkumam!). Tiesa, šis ēdienu piegādes serviss pagaidām pieejams tikai Rīgā, taču man kā centra iemītniecei der ideāli dienās, kad nav laika vai iedvesmas neko gatavot.

    Visbiežāk pusdienās izvēlos dažādas zupas, salātus, suši vai kādu silto veģetāro ēdienu. Ik pa laikam sanāk arī zivis un jūras veltes saturošas maltītes, ko savukārt mājās negatavoju vispār. Restorānos un kafejnīcās neesmu kategoriska attiecībā uz piena produktiem ēdiena sastāvā – ja biezzupā vai pastas krēmīgajā mērcē būs saldais krējums, nelikšu nest šķīvi atpakaļ.


    Manas TOP pusdienošanas vietas ir:

    * Var pasūtīt arī caur Wolt ar piegādi.


    Vakariņas

    Pilsētas miteklī diemžēl nav cepeškrāsns (gaužas asaras!), tāpēc vakariņās ir vārīta kvinoja, griķi vai lēcas ar svaigiem salātiem. Citreiz tikai salāti ar avokado un dažādiem svaigiem dārzeņiem, klāt piekožot rupjmaizi ar Čedaras sieru, vai ātri pagatavojama tomātu krēmzupa. Regulāri pērku vai pati gatavoju humusu.

    Jāsaka gan, ka cepeškrāsns neesamība ir labs izaicinājums, lai apgūtu vairāk zupu un tvaicējamu ēdienu, kā arī biežāk ēstu raw food jeb visu svaigo. Kad sarūpēšu pannu, kas draudzējas ar indukcijas plīti, iespējams, biežāk kaut ko uzcepšu, taču pagaidām tīri labi esmu iztikusi bez. Gada aukstajā laikā kokosriekstu pienā mēdzu gatavot dārzeņu karijus ar dažādām sildošām garšvielām, taču Rīgas dzīvoklī vēl neesmu mēģinājusi, jo nav pacietības ilgi stāvēt pie plīts.

    Mājās turu tikai minimālo garšvielu izlasi, kā arī dažādas sastāvdaļas, kas nepieciešamas salātu mērču, humusa vai smēriņu ātrai pagatavošanai, un patiesībā līdz šim esmu iztikusi tikai ar vienu nelielu katliņu. Nav nemaz tik traki!

    • Kvinoja
    • Griķi
    • Sarkanās un melnās beluga lēcas
    • Pilngraudu vai griķu spageti
    • Tetrapakā konservēti tomāti
    • Turku zirņi
    • Tetrapakā konservētas pupiņas (dažādu veidu)
    • Svaigi dārzeņi
    • Saldēti dārzeņi un dārzeņu maisījumi
  • Sīpoli
  • Ķiploki
  • Citroni un laimi
  • Vīnogu kauliņu eļļa
  • Kokosriekstu eļļa
  • Tahini (sezama sēklu pasta)
  • Zemesriekstu sviests
  • Karija garšvielas
  • Čili pipari
  • Kumīns
  • Melnie pipari
  • Jūras sāls
  • Kanēlis
  • Medus
  •  

    Ko ēd (un neēd!) meita

    Lai arī darbojoties Food Revolution kustībā pielieku zināmas pūles citu bērnu izglītošanā par veselīgu uzturu, ar meitu mums gaumes un intereses atšķiras, tāpēc visbiežāk ēdienu sev un viņai gatavoju atsevišķi. Zināmā mērā te esmu kā kurpnieks bez kurpēm, jo meitas ēdienkartē ir ēdieni un produkti, kurus es pati ikdienā neēdu un labprāt viņai nemaz nepirktu, ja vien nepastāvētu risks, ka viņa aizies gulēt dusmīga un neēdusi. Mēdzu pievērt acis un nopirkt brokastīm šokolādes sieriņu vai baltmaizi, kas viņai garšo, taču arī tad skatos, lai maizē nebūtu e-vielu un tā būtu cepta no pēc iespējas kvalitatīvākām izejvielām.

    Tāpat meitai ļoti garšo tradicionālie saldumi, savukārt atsevišķus veselīgos našķus ēd ar gariem zobiem. Mācāmies rast kompromisus – šis un tas, ko vēlas viņa, šis un tas, ko iesaku es. Mudinu paraudzīties uz ēdienu no tā uzturvērtības viedokļa – kas dod enerģiju un spēku, un kas, teiksim, bojā zobus, var radīt izsitumus uz ādas, lieko svaru un citas veselības problēmas. Pēdējā laikā meita cenšas veikalā izvēlēties ne tikai to, kas pašai kārojas, bet arī kaut ko veselīgu, un tas mani ļoti priecē.

    Meitas mīļākais ēdiens ir spageti ar manis gatavoto tomātu mērci. Apcepu uz pannas nelielā eļļas daudzumā sasmalcinātu sīpolu un ķiploka daiviņu, pievienoju savā sulā konservētus tomātus, nedaudz pasautēju, sāls un pipari pēc garšas. Ziemas sezonā ātras un iemīļotas vakariņas mūsmājās ir tomātu zupa, ko ļoti līdzīgi iepriekšminētajai mērcei gatavoju no tetrapakā konservētiem tomātiem, pievienojot arī nedaudz balto pupiņu un beigās visu sablendējot.

    Kur es iepērkos?

    Ziemas sezonā ikdienā iepērkos gan eko veikalos, gan lielveikalā. Patīk izmantot veikalu īpašos piedāvājumus – ja kādam no manis iecienītajiem produktiem ir atlaide, nopirkšu vairāk un paglabāšu uz priekšdienām. Bieži maltīte top no tā, kas iegādāts spontāni, piemēram, pamanot veikalā labāku cenu, nevis speciāli pērkot kādus receptēm nepieciešamus produktus, taču ļoti patīk vismaz reizi nedēļā izmēģināt kādu īpašu recepti no daudzajām pavārgrāmatām. Iedomājieties to sāpi, kad uz dzīvokli bija jāizvēlas paņemt līdzi tikai dažas! Toties tagad es tās biežāk atveru un patiesi kaut ko arī izmēģinu.

    Neesmu vēl izmēģinājusi produktu piegādi uz mājām, ko iecienījuši daudzi draugi, piemēram, eko dārzeņu un zaļumu sezonas kastes no Ilzes Lipskas saimniecības vai vietējo zemnieku produkti no interneta veikaliem Svaigi.lv un ZemniekuProdukti.lv. Tas ir labs veids, kā atbalstīt vietējos ražotājus, kuriem rūp mūsu vide un veselība, un man patīk, ka nebūtu jānes smagi pirkumi un visu atvestu tieši līdz namdurvīm, taču šaubos, vai mēs tiktu galā ar visiem produktiem kastē pirms tie sabojājas.

    Tāds, lūk, ieskats manos ikdienas ēšanas paradumos šobrīd. Uz Rīgas dzīvokli atvedu arī lēngaitas suluspiedi, tāpēc biežāk vajadzētu paspiest svaigās sulas. Tuvākajā nākotnē gribu pārdomātāk sakārtot ēdienkarti un retāk našķoties ar dažādiem neveselīgiem kārumiem, uz kuriem diemžēl pēdējā laikā mēdz paslīdēt roka. Tomēr ikdienā der atcerēties, ka vienlīdz svarīgi ir ēdienu baudīt, ne tikai parūpēties, lai tas kalpotu kā laba degviela organismam, tāpēc varbūt nevajag sevi šaustīt par to virtuli vai kruasānu, kas ieslīd vēderā, īpaši, ja līdzās darbam un atpūtai atrod laiku arī aktīvi izkustēties un pasportot.


    Bildes no bloga arhīva, Ilze Kraukle (tomātu zupa) un Daiga Ellaby (es un meita)

    4 Komentāri on Ieskats manā pieliekamajā jeb ko ēdam ikdienā

    1. Astrīda
      10/12/2017 at 11:50 (12 mēneši atpakaļ)

      Jau kādu laiku saprotu, ka ar ēšanu iet kā pa …no viena grāvja ārā, otrā atkal iekšā. Un te tieši priekš manis labas idejas, kā sākt sakārtot savu ēdienkarti. Paldies!

      Atbildēt
      • Līga | happy whispers
        10/12/2017 at 14:03 (12 mēneši atpakaļ)

        Prieks, ka Tev noderēja! Tas ir tikai dabiski, ka ēšanas paradumi mainās, laikam ejot, kā arī pašdisciplīna paņem brīvdienas. Tāpēc ir svētīgi reizēm uztaisīt lielo tīrīšanu gan virtuves plauktos, gan organismam ar kādu atslodzes kūri. Es briestu 5 dienām uz smūtijiem pirms pašiem Ziemassvētkiem :)

        Atbildēt
    2. Ilze
      10/12/2017 at 13:44 (12 mēneši atpakaļ)

      Vai nu man šilierējās vai redzu savu bildi? ??
      Patīkami anyway.

      Atbildēt
      • Līga | happy whispers
        10/12/2017 at 14:00 (12 mēneši atpakaļ)

        O, paldies, ka atgādināji, ka autore esi Tu – izvēlējos no bloga arhīviem un WordPress “iekšās” nav klāt autora :) Precizēšu!

        Atbildēt

    Atbildēt

    Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *