Kā gatavot veselīgas un garšīgas putras

Aizvadītajā nedēļas nogalē notika ikmēneša Mazo pavāru skoliņas nodarbība, kuru dabiskās veselības centrā ReCure vadu kopā ar ģimenes bloga Viens + Viens autori un skoliņas dibinātāju Lauru Grēviņu. Šoreiz kopā ar 6-10 gadus veciem bērniem gatavojām trīs veselīgas putras: zaļo griķu, kvinojas un pilngraudu auzu pārslu. 

2016-02-07 12.31.13

Vairākas mammas, piesakot atvasītes uz nodarbību, minēja, ka bērni putras tā īpaši nemīl un izteica cerību, ka mums ar Lauru, iespējams, izdosies viņus iedvesmot pagaršot kaut ko jaunu. Jāsaka, ka tas uzliek lielāku atbildību, jo ir tik viegli kopā gatavot kaut ko tādu, kas bērniem jau garšo, taču nepatika vai intereses trūkums pret kādu ēdienu sagādā zināmu izaicinājumu.

Jāatzīst, ka ar uzdevumu tikām galā labi! Lielākā daļa bērnu pirmo reizi pagaršoja kvinojas putru. Jā, kāds varbūt tikai pa karotei vai divām, taču citam šis atklājums tā iegaršojās, ka gardu muti tika notiesāts viss bļodiņas saturs! Vienlaikus parādījām bērniem, ka putras var padarīt interesantākas, izvēloties dažādas piedevas. Ļaujot pašiem izvēlēties un izmēģināt dažādas putru un piedevu kombinācijas, palīdzējam atklāt jaunas garšas.

Vai Tu zināji, ka…

  • Putras ir labs B grupas vitamīnu, magnija, fosfora, cinka, selēna u. c. minerālvielu un balastvielu avots.
  • Pēc uzturvērtības visvērtīgākās ir auzu un miežu putras, vismazāk vērtīgā – kukurūzas putra.

Brīnišķīgu, jaunu ierakstu par putrām un to, kā tās padarīt bērniem iekārojamākas, var izlasīt arī Lauras blogā Viens + Viens.

Kuras putras ir veselīgākās? Skaidro uztura speciāliste

2016-02-07 12.55.01

Putras ir salikto ogļhidrātu avots uzturā, kas ir īpaši svarīgi bērniem, jo tiem nepieciešams vienmērīgs enerģijas daudzums ilgāku laika posmu, skaidro uztura speciāliste Lizete Māldere. Salikto ogļhidrātu putras, piemēram, ir auzu pārslu, piecgraudu, kvinojas, prosas, brūnā bulgura, griķu un rudzu.

Nevajadzētu ēst katru dienu vienu un to pašu putru, bet nedēļas gaitā izvēlēties dažādas putras, papildinot tās ar dažādām piedevām. Uztura speciāliste atzīst, ka pilngraudu putras ir labs variants brokastīm, taču jāsaprot, ka, piemēram, rīsu putra, kas vārīta govs pienā un papildināta ar saldu ievārījumu, nebūs labākais risinājums bērnam ar svara problēmam.

Putras, kuras no uzturvērtības viedokļa nav tās vislabākās, taču bērniem diemžēl nereti garšo vislabāk (piemēram, rīsu pārslas, mannā putra, kukurūzas pārslas un kuskuss) vajadzētu kombinēt ar pilngraudu pārslām, citādi putra nesniegs gaidīto enerģiju.

Daudzi bērni kursos atzina, ka viņu mīļākā putra ir manna. Kā skaidro Lizete Māldere, šīs putras sastāvā ir salīdzinoši zemāks atsevišķu uzturvielu daudzums un augsts vienkāršo ogļhidrātu jeb cukura (= ātrās enerģijas) daudzums. Ja bērnam ir problēmas ar ogļhidrātu maiņu organismā un ir zems fizisko aktivitāšu līmenis, šādai putrai nevajadzētu būt ikdienai.

Ikdienā priekšroku vajadzētu dot pilngraudu putrām (auzu, rudzu, griķu, kvinojas utt.), garšas daudzveidībai beigās pievienojot nedaudz piena, dažādus augu “pienus”, vaniļu un tamlīzīgi. Nevajadzētu pārspīlēt ar cukurotajiem ievārījumiem un mēreni pievienot sviestu un kokosriekstu eļļu vai sviestu.

2016-02-07 09.42.28

2016-02-07 10.43.07

 

2016-02-07 10.52.48

2016-02-07 10.56.12

 

Labākās piedevas saldajām putrām…

  • nesaldināti ievārījumi vai zaptes ar zemu cukura saturu
  • sablendētu svaigu vai saldētu ogu mērce
  • sakapāti rieksti (mandeles, valrieksti, lazdu, Brazīlijas, Indijas)
  • kokosriekstu skaidiņas (var uz pannas apgrauzdēt) 
  • mandeļu un Indijas riekstu sviests
  • svaigas sezonas ogas (zemenes, mellenes u.c.)
  • kaltētas ogas (zīdkoka, godži, inku)
  • saldētas un atlaidinātas ogas
  • svaigi augļi (āboli, banāni, bumbieri, kivi)
  • žāvēti augļi (rozīnes, dzērvenes, plūmes)
  • kļavu sīrups
  • kanēlis
  • vaniļa

2016-02-07 12.40.56

Sāļajām putrām piestāv…

  • avokado gabaliņi
  • turku zirņu humuss
  • dārzeņu gabaliņi (paprika, ķirštomātiņi, zaļumi)
  • zemesriekstu sviests
  • sēkliņas (ķirbju, saulespuķu u.c.)

Brīnišķīgu, jaunu ierakstu par putrām un to, kā tās padarīt bērniem iekārojamākas, var izlasīt arī Lauras blogā Viens + Viens!

Paldies par Mazo pavāru skoliņas atbalstu mūsu draugiem SVAIGI.LV, BIOTĒKA un GREENMOOD, kuri šai nodarbībai nodrošināja bioloģiskos produktus: auzu pārslas un griķus, divu veidu kvinoju, vairākus ievārījumus, rīsu-mandeļu pienu, kokospalmu ziedu cukuru, Indijas riekstu sviestu, saldētas Latvijas zemenes, kā arī dabai draudzīgus traukus!

 

Teksts un bildes: Happy Whispers

3 Komentāri on Kā gatavot veselīgas un garšīgas putras

  1. Vita
    10/07/2016 at 12:51 (3 gadi atpakaļ)

    Vasarā pie putrām lieku visas dārza ogas! Kas var būt vēl labāks?

    Atbildēt
  2. Boomnews
    23/08/2018 at 16:31 (10 mēneši atpakaļ)

    Paldies par jaunām idejām, īpaši patika sadaļa -labākās piedevas saldajām putrām- noteikti izmēģināšu, un ieteikšu draugiem!

    Atbildēt

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *