Kā pareizi gatavot zaļos kokteiļus

KĀPĒC MAN BŪTU JĀDZER TĀ ZAĻĀ SUSLA?

Ja rūpējies par savu automašīnu un vēlies, lai tā kalpotu pēc iespējas labāk un ilgāk, tu taču tajā lej vislabāko benzīnu un eļļu, vai ne?

Ēdiens ir mūsu degviela – enerģija, kas uztur dzīvībai svarīgos procesus.

Es sevi mīlu, tāpēc cenšos savā “automašīnā” liet pēc iespējas kvalitatīvāku degvielu. Svaigi bioloģiski audzēti produkti, kas ievākti sezonas laikā, ir labākā iespējamā izvēle, un viens no veidiem, kā uzņemt koncentrētu un uzturvielām bagātu “degvielu”, ir zaļie kokteiļi.

Tas ir dzīvības eliksīrs, ar kuru lutinu savu organismu ik dienu. Veselīga atkarība, kas rada vēlmi vienmēr turēt rokas stiepiena attālumā blenderi un grozu ar zaļumiem. Dienā izdzeru vismaz 2 glāzes jeb 500-600 ml blenderētu vai sulā izspiestu zaļumu, turklāt tas ir labs veids, kā iedabūt sevī arī dažādus superproduktus: spirulīnu, makas sakni, kaņepju proteīnu un tamlīdzīgi.

ZAĻA SLOTA TĪRI SLAUKA

Svaigi, termiski neapstrādāti dārzeņi, tostarp (un jo īpaši!) lapu dārzeņi, ir mūsu sārmainie supervaroņi, kas ne tikai satur daudz vērtīgu uzturvielu, bet arī palīdz izvadīt no organisma sārņus. Jo vairāk dabiska – neapstrādāta un nepārveidota – ēdiena mēs iekļaujam savā ēdienkartē, jo enerģiskāki un veselāki esam. Lielā mērā par to jāpateicas brīnumdariem enzīmiem jeb fermentiem, kas palīdz gremošanas procesā un uztur organismu veselu.

Dārzeņos un zaļumos esošajām dabiskajām šķiedrvielām ir būtiska loma gremošanas sistēmas labsajūtā. Zaļais kokteilis, būdams īsts šķiedrvielu spridzeklis, zarnu traktā darbojas kā slota, kas aizslauka ceļā sastaptos atkritumus un palīdz tos ātrāk izvadīt. Ja uzturā šķiedrvielu trūkst, rodas gremošanas sistēmas traucējumi. Holà, aizcietējumi! Sārņi nokļūst atpakaļ asinīs, radot nogurumu un sliktu pašsajūtu. Nav forši! Savukārt – jo process žiperīgāks un labāk pieregulēts, jo fekālā masa (pardon!) īsāku laiku uzkavējas taisnajā zarnā, un toksīni neuzsūcas atpakaļ asinsritē.

Tātad šaubu nav – zaļie kokteiļi ir superveselīgi, jo sniedz papildu enerģiju, stiprina imūnsistēmu, attīra organismu un palīdz uzņemt daudz vērtīgu uzturvielu. Jautājums – kā pārvarēt aizspriedumus pret neierasto garšu un krāsu kombināciju, un dabūt tos iekšā, turklāt izbaudot. Es nekoķetēju, apgalvojot, ka šie Šreka asinīm līdzīgie kokteiļi var būt garšīgi. Atliek tikai ņemt vērā dažus būtiskus zaļo šeiku gatavošanas pamatprincipus un pareizi sakombinēt sastāvdaļas. Varu atzīties, ka tikai vienu reizi man ir gadījies sablenderēt ko tādu, kas nu patiešām nebija dabūjams iekšā un tika kaunīgi ziedots izlietnes gariņam. Lai tev tā negadītos, KOMBINĒ GUDRI!

Biesu_spinatu_kokteilis

zalais_kokteilis_laims_01

 

Pamatrecepte ir pavisam vienkārša: vienai porcijai kokteiļa ņem krietnu sauju zaļumu, izvēlies vienu no bāzes šķidrumiem un patīkamākai, biezākai konsistencei pievieno banānu vai nogatavinātu avokado. (Man vislabāk patīk svaigu banānu garša, taču vari izmēģināt arī saldētus banānus, kas piešķir kokteilim dabiski saldāku garšu). Pārējās sastāvdaļas jau ir paša ziņā – kokteiļiem uz ūdens bāzes papildus vari pievienot svaigi spiestas citrusu sulas, savukārt riekstu piena vai sojas piena kokteiļiem lieliski piestāv riekstu sviesti, linsēklas, čia sēklas un tamlīdzīgi papildinājumi. Kokosriekstu ūdens (nejaukt ar kokosriekstu pienu!) kolosāli sader ar tropiskajiem augļiem – ananasu, mango u.tml.

Lai zaļais kokteilis būtu maksimāli veselīgs, tam jābūt sārmainam, tāpēc ieteicamā dārzeņu un augļu attiecība ir 3:1! Raugies, lai labākas garšas vārdā nepievienotu kokteilim pārāk daudz augļu vai ogu, kas rada skābu vidi, satur daudz fruktozes (cukura) un nevajadzīgi paaugstina cukura līmeni asinīs.

 

1. IZVĒLIES ŠĶIDRUMU!

NEGĀZĒTS DZERAMAIS ŪDENS
KOKOSRIEKSTU ŪDENS
SOJAS PIENS
MANDEĻU VAI CITS RIEKSTU PIENS

riekstu_piens

 

2. IZVĒLIES ZAĻO BĀZI!

SPINĀTI
LAPU KĀPOSTS (KALE)
ROMIEŠU SALĀTLAPAS
COSBERG SALĀTLAPAS
U.C. SALĀTI PĒC GARŠAS UN IZVĒLES

kale

 

3. PIEVIENO AUGĻUS!

BANĀNS
AVOKADO
ANANASS
MANGO
ĀBOLS
BUMBIERIS

 

4. UZLABO GARŠU!

CITRONA SULA
LAIMA SULA
APELSĪNA SULA
PIPARMĒTRA

piparmetra

citrusi_02

 

Daudzās receptēs viena no sastāvdaļām ir kāds saldinātājs – visbiežāk agaves sīrups vai stēvija. Ja pievienoti saldi augļi, bez saldinātāja var iztikt, savukārt, ja kokteilī ir sastāvdaļas ar skābu vai asu garšu, saldinātājs var prasīties. Laba dabiskā alternatīva ir svaigas vai žāvētas dateles. Taču, pierodot pie zaļumu dabiskās garšas, ar laiku saldinātājs vairs neprasās.

Papildu uzturvērtībai zaļajam kokteilim var pievienot arī kaņepju vai zirņu proteīnu, raw kakao, linsēklas, kanēli, kā arī dažādus superproduktus  – makas sakni, spirulīnu, hlorellu, kaņepju vai čia sēklas, godži ogas, ziedputekšņus utt.

Ja vēlies, lai kokteilis ir vēsāks, iemet blenderī dažus ledus gabaliņus vai pievieno saldētus produktus. Starp citu, saldētiem dārzeņiem piemīt maigāka garša nekā svaigiem – paeksperimentē ar saldētu brokoļu, puķkāpostu, briseles kāpostu vai burkānu gabaliņiem.

 Zaļo kokteiļu receptes ir viena no populārakajām sadaļām blogā, kuru šobrīd papildinu visbiežāk, jo ir sākusies svaigu pašmāju zaļumu sezona. Ieskaties un izmēģini savu pirmo zaļo kokteili jau šodien vai padalies ar savu iecienīto zaļo recepti šī ieraksta komentāros!

Bildes: happy whispers, katyskitchen.ca, health.com, fotolia.com, lisawynnesalvatore.com, which.co.uk, slickmen.com, herbsinmedicine.com, pinterest.com

33 Komentāri on Kā pareizi gatavot zaļos kokteiļus

  1. Elina
    11/06/2014 at 12:01 (4 gadi atpakaļ)

    Paldies par šo rakstu. Beidzot saņemšos un pagatavošu sev (pirmo) zaļo kokteili.

    Atbildēt
  2. Ieva
    11/06/2014 at 21:50 (4 gadi atpakaļ)

    Es tikai nesaprotu,kāpēc visi Latvijā reklamē zaļos kokteiļus ar banāniem, ananasiem un vēl kaudzi citiem ievestajiem augļiem! Vai tiešām nav nekādu citu variantu kā pagatavot tiešām ZAĻU vietājās pārtikas veselības kokteili?
    Jo šādas receptes, kur salikti ievestie “labumi” nemaz neuzrunā…

    Atbildēt
    • Līga | happy whispers
      13/06/2014 at 22:49 (4 gadi atpakaļ)

      Banāns un avokado piešķir kokteilim biezāku, krēmīgāku struktūru un abi augļi viennozīmīgi ir slavējami no uzturvērtības viedokļa. Zaļos kokteiļus var gatavot arī no ogām, āboliem un bmbieriem, bet tiem šobrīd Latvijā vēl nav sezona – mazliet jāpaciešas.

      Atbildēt
      • Ieva
        15/06/2014 at 15:14 (4 gadi atpakaļ)

        Paldies par atbildi, tas man viss ir skaidrs, bet ir viens liels BET – tie ir ievestie augļi un vai Jūs zināt kādā veidā tie ir audzēti, kā transportēti, kā apstrādāti? Ja nē, ieteiktu painteresēties! Jau gadiem manā ģimenē neviens neēd ievestos augļus un dārzeņus – un ir daudz un dažādu veidu kā gatavot veseligi ar Latvijā audzētiem dārzeņiem!
        No vienas puses būtu vienalga ko ēd citi – tā ir katra paša izvēle, bet no otras – būtu fantastiski, ja kāds, kas aizraujas ar veselibas blogu rakstīšanu pievērstos vietējai pārtikai un iedziļinātos tajā labajā, kas pieejams pie mums pasiem – un konkrētajās sezonās.
        Ēst veselīgi, arī Latvijā ir iespējams visu cauru gadu – bez ievestās produkcijas.
        Turklāt – visas labās avokado, banānu utt. augļu, dārzeņu īpašības, ticiet man, stipri iegriež veselībai līdz ar tiem pesticīdiem, kas tajos iekšā tikai tāpēc, lai atvestu līdz mums!

        Atbildēt
        • Līga | happy whispers
          16/06/2014 at 15:58 (4 gadi atpakaļ)

          Iespēju robežās cenšos pirkt bioloģiski audzētus augļus un dārzeņus, taču tas ne vienmēr ir iespējams. Protams, ideāli, ja varam būt pārliecināti par visu produktu izcelsmi, tomēr ikdienā šādi dzīvot ir grūti. Es cenšos katru maltīti svētīt un pateikt paldies Debesīm par to. Ticu, ka svarīga ir enerģija un domas, ko mēs paši ēdienam veltām. Ja ēdīsim, šausminoties, cik netīri tomāti vai gurķi, tad nekādu labo informāciju savām šūnām neiedosim. Esmu par labām domām un gudrām izvēlēm!

          Atbildēt
        • anna
          26/02/2015 at 10:38 (3 gadi atpakaļ)

          Man no banāna nenormāli dedzina kuņģi, jāmocās vairākas dienas līdz pāriet, nevienamneiesako šo ķīmijas bumbu!

          Atbildēt
          • Līga | happy whispers
            26/02/2015 at 19:04 (3 gadi atpakaļ)

            Pieļauju, ka Jums varētu būt individuāla nepanesība vai alerģija pret minēto produktu. Latvijā ir iespējams iegādāties arī bioloģiskos banānus, ja vēlas būt drošs, ka to nav skārušas ķimikālijas.

    • Una
      08/07/2014 at 15:01 (4 gadi atpakaļ)

      Es mēdzu likt ķirbi labprātāk, nekā banānu vai avokado. Pie tam – ķirbi var blendēt ar visām sēklām un mizu!

      Atbildēt
      • Līga | happy whispers
        08/07/2014 at 16:12 (4 gadi atpakaļ)

        Laba doma, Una! Es ķirbi līdz šim esmu tikai spiedusi klāt zaļājām sulām. Būs jaunajā sezonā jāizmēģina arī kokteilī!

        Atbildēt
  3. Ance
    11/06/2014 at 23:38 (4 gadi atpakaļ)

    Super rakstiņš- iedvesmojos! Tiem, kas tikuši jau nākamajā līmenī, iesaku izmēģināt dažādas garšas nianses kokteiļiem pievienojot rauga pārslas (B vitamīni un olbaltumvielas), rozmarīnu (pretiekaisuma un koncentrēšanās spēju uzlabotājs), raudene (antibakteriālās īpašības)piparmētru, baziliku un citus veselīgos garšaudziņus! :)

    Atbildēt
  4. Kristīne
    12/06/2014 at 00:20 (4 gadi atpakaļ)

    Tāds iesācēja jautājums – ar ko atšķiras kokosriekstu piens no kokosriekstu ūdens?

    Atbildēt
    • Līga | happy whispers
      13/06/2014 at 22:34 (4 gadi atpakaļ)

      Kokosriekstu piens ir tas baltais, biezais šķidrums, ko pārsvarā tirgo bundžās ar nosaukumu Coconut milk, un to gatavo no brūno kokosriekstu rieksta daļas. Savukārt kokosriekstu ūdens (coconut water) ir bezkrāsains, gandrīz caurspīdīgs šķidrums, ko iegūst no jaunajiem, zaļajiem kokosriekstiem (bez paša rieksta klāt). Ceru, ka palīdzēju :) Kokosriekstu ūdeni Rīgā var dabūt tikai dažos eko veikaliņos, bet piens ir pieejams diezgan plaši, t.sk. lielveikalos. Milk vs Water

      Atbildēt
      • Kristīne
        14/06/2014 at 11:19 (4 gadi atpakaļ)

        Tagad skaidra tā lieta. Paldies! :)

        Atbildēt
      • Terēze
        11/02/2015 at 15:36 (4 gadi atpakaļ)

        Ko Tu domā par kokosriekstu pienu. Nopirkām it kā bio, viss pa smuko, bet nevieš uzticību sajūtās. Domāju pievienot kādreiz zaļajam kokteilim vai smūtijam, un vēl ienāca prāta, ka varētu arī kādai krēmzupai saldā krējuma vietā. Kā Tev liekas?

        Atbildēt
        • Līga | happy whispers
          11/02/2015 at 20:39 (4 gadi atpakaļ)

          Es izmantoju atsevišķās receptēs, jo garša laba un der eksotiskajos Āzijas ēdienos. Bio variants jau pavisam OK. Atceries, ka kokosriekstu piens un ūdens ir atšķirīgas lietas. Un pēc atvēršanas pārāk ilgi nevar uzglabāt ;-)

          Atbildēt
  5. LāsmaG
    12/06/2014 at 09:40 (4 gadi atpakaļ)

    Līga, kā ir ar medus pievienošanu zaļajiem kokteiļiem, ja nav ne stēvija ne agaves sīrpus?

    Atbildēt
    • Līga | happy whispers
      13/06/2014 at 22:27 (4 gadi atpakaļ)

      Es reti lietoju medu kā tādu – tikai pie tējas un visbiežāk ziemā. Stēviju nelietoju vispār nemaz. Garšīgs kokteilis sanāk, ja pievieno tējkaroti ziedputekšņu. Tāda mazliet medaina garša.

      Atbildēt
  6. AINARS
    27/07/2014 at 11:10 (4 gadi atpakaļ)

    mīļš paldiesiņš par tavu rakstu par šo lietu zināju maz jo slimoju tikai 1gadu dzīvoju ar optimismu un tas man palīdz dzīvot reizēm jau ir arī krīze bet cenšos pārvarēt sākšu lietot zaļos kohteiļus un pareizu ēdienu vasarā jau vienmēr gribās tikai zaļumi no sava dārza

    Atbildēt
    • Līga | happy whispers
      27/07/2014 at 21:44 (4 gadi atpakaļ)

      Ainār, Tev jānomaina uzstādījums “slimoju tikai 1 gadu” uz “veseļojos/atveseļojos” :) Un man prieks, ka piedomā par uzturu – esmu pārliecinājusies, ka dabiskas izcelsmes augu valsts pārtika patiesi stiprina imunitāti. Ķīmijterpaijas laikā, kad imunitāte ar zālēm bija novājināta visvairāk, saslimu tikai vienu reizi, un tas pats bija sāpošs kakls. Salīdzinājumam – kolēģi birojā, kuriem nebija vēža terapijas, slimoja pat līdz trim nedēļām, turklāt sasirga atkārtoti. Tā kā galvu augšā, asti gredzenā un mainām ne vien uztura paradumus, bet arī domformas, kādās par savu dzīvi runājam. MĒS ESAM VESELI! :)

      Atbildēt
  7. Marta
    04/02/2015 at 11:39 (4 gadi atpakaļ)

    Super!!! IDEĀLS ieskats zaļajos kokteiļos priekš iesācējiem!!!! Paldies! :)

    Atbildēt
    • Līga | happy whispers
      12/02/2015 at 16:06 (4 gadi atpakaļ)

      Paldies par komentāru! Man liekas, ka ir grūti ievērot un apvienot savā dzīvē pilnīgi visus pareiza vai veselīga uztura principus, un katram tie būs savi. Tiem, kuri dzīvo saskaņā ar ajūrvēdu (un kam tas der un palīdz) noteikti nevajag mainīt ticību, ja tā var izteikties, un sākt dzīvot šo zaļo dzīvesveidu, jo abi virzieni balstās uz atšķirīgām pamatnostādnēm. Katram būtu jāatrod un jāsajūt savs virziens. Mēģinājums visu apvienot radīs tikai lieku apjukumu un galvassāpes :) Lai Tev izdodas sajust, kas ir patiesi Tavs!

      Atbildēt
      • Elīna
        12/02/2015 at 23:35 (4 gadi atpakaļ)

        Paldies par atbildi! Viela pārdomām :)

        Atbildēt
  8. Evija
    09/03/2015 at 22:17 (3 gadi atpakaļ)

    Vai ir dzirdetas atsauksmes par KitchenAid blenderi? Nevaru izveleties starp Stollar un KitchenAid. Dizains patikamaks KitchenAid :) Visados forumos protams Vitamix ir lideris un tad seko duelis star augstak minetajiem.

    Atbildēt
    • Līga | happy whispers
      09/03/2015 at 23:05 (3 gadi atpakaļ)

      Blenderim galvenais parametrs ir jauda. Iesaku pagaidīt (vai salīdzināt) noskatīto KitchenAid ar jaunajiem, aprīlī gaidāmajiem Stollar modeļiem. Info un bildes var palūkot http://www.stollar.eu. Nupat bija iespēja notestēt vienu no modeļiem un tas grauza visu labāk par tirgū esošo (un to, kas man ir mājās).

      Atbildēt
  9. Nata
    26/05/2015 at 14:25 (3 gadi atpakaļ)

    Sirsnīgs paldies par lielisko blogu, kas ir īpaši vērtīgs, jo balstīts uz pieredzi, ne vien sausiem faktiem! :)
    Zaļie kokteiļi ir mans šī gada lielākais atklājums un nu jau vairākus mēnešus ik rītu obligāts ir brokastu puslitrs. Ja sākotnēji galvenās sastāvdaļas bija spināti, banāni, saldētas ogas + viss cits, kas pa rokai, tad tagad topā ir teju visas dārzā atrodamās nezāles, kas jau kādu laiku līdz ar dillēm tiek liktas arī zupās un salātos. Maciņam draudzīgi un ļoti, ļoti veselīgi :)
    Šī rīta puslitrs – pus glāze ūdens, banāns, krietna sauja zālīšu (gārsa, ceļtekas, pienenes, virza), 1 t.k. linsēklu un nedaudz olīveļļas.
    Pikantāks kā spinātu kokteilis, toties vēl vērtīgāks :)

    Atbildēt
  10. ieva
    02/08/2015 at 16:23 (3 gadi atpakaļ)

    Piespēlējiet kādu zaļo kokteili ar gurķiem!

    Atbildēt
  11. Viktorija
    12/02/2016 at 12:39 (3 gadi atpakaļ)

    Zinu, ka ļoti novēloti, skatoties uz komentāru datumiem, bet, manuprāt, šī tēma ir nemirstīga.
    Es zaļajos kokteiļos banānu un avokado vietā lieku izmērcētas pilngraudu auzu pārslas.

    Atbildēt
  12. Dita
    26/02/2016 at 23:14 (2 gadi atpakaļ)

    Meklēju blenderi, lai beidzot sāktu gatavot zaļos kokteiļus un veselīgos smūtijus, un uzdūros šim bloga ierakstam. Ideāli! Iedvesma ir, zināšanas iesākumam arī. Liels paldies! Gads pagājis, bet šis ieraksts vēl arvien aktuāls.

    Atbildēt

1Pingbacks & Trackbacks on Kā pareizi gatavot zaļos kokteiļus

  1. […] Smūtijus labāk gatavot pašiem, jo veikalos nopērkamie mēdz saturēt pievienoto cukura, savukārt paša gatavotā kokteilī saldumu var iegūt ar dabisko cukuru, ko satur augļi un ogas. Lai smūtijs būtu sātīgāks, pievieno tam auzu pārslas, riekstus un sēklas. (Visu par smūtiju gatavošanas ābeci lasi te). […]

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *